Amorebietako enpresa I+G+b proiektuetan murgilduta dago. "Ikerketan eta garapenean inbertitu behar da, bestela atzean geratzen zara", gogorarazi dute.

Ekin kooperatiba, Zornotzako etxe nagusiarekin, 1963an sortu zen, teknologia aurreratuko brotxatu eta ijezteko makinak diseinatu eta egiten ditu, baita brotxatzeko eta ijezteko erremintak ere. Guillermo Celaya Ekineko zuzendari tekniko eta I+G+Bko arduradunak azaldu duenez, «gure mundua makina-erremintarena eta erremintarena da, eta, batez ere, brotxak izeneko tresna berezi eta konplikatua, balio erantsi handiko tresna konplexuak. Horrela, bada, munduan oso eginkizun gutxi dago zeregin horretan. Tresna horiek automobilgintzan nahiz aeronautikan erabiltzen dira; produktibitate handiko mekanizazio-tresnak dira, kalitate eta eskakizun handikoak».

Ekinen, erremintak fabrikatzeko erabiltzen diren makinak ere egiten dituzte. «Fabrikatzeko zailak diren tresnak, merkatuan erraz aurki daitezkeenak; horregatik, Ekin konturatu zen behar dituzun makinak egiten dituzula edo oso zaila dela merkatuan sartzea horrelako makinen bila. Zehaztasun handiko makinak dira, oso teknologikoak», gehitu du Celayak. Horrelako tresnak hain konplexuak direnez, «I+G+Bn inbertitzea besterik ez dago, bestela atzean geratzen zara. Mundu mailan gure lehiakide nagusiak Alemania eta Japonia dira, haiek hobekuntza-lana egiten dute eta gu horretara behartuta gaude», azpimarratu du. I+G+b eguneroko ogia da Ekin osatzen duten profesionalen artean. Ekin jaio zenean, horrelako tresnak Alemaniatik ekartzen ziren, baina muga-zergen arazo handi bat zegoen, eta beraiek ekoiztea erabaki zuten. Duela 20 urte, brotxatzeko makinak hidraulikoak ziren eta, gaur egun, elektromekanikoak dira eta oso osagai teknologiko garrantzitsua dute. Beraz, brotxatzeko makinak oso sensorizatuta daude orain, neurketa-elementu asko dituzte, eta datuak ematen dituzte gero erabiltzeko.

Ekineko profesionalek egunero lan egiten dute beren produktuei «teknologia puntu bat gehiago sartzeko». Etorkizunean, ziur aski, makinak hain izango dira adimentsuak, ezen erabakiak hartzeko gai izan baitaitezke, eta ez hainbeste langilearen mende. «Duela 20 urte, eskarmentu handiko langilea zen, eta hari zegokion ardura hori; gaur egun, teknologiak ematen dituen aukerekin laguntzen saiatu behar dugu, eta makina datu gehiago eta zehatzago emateko gai izan dadin lortu», dio Celayak. Ekinen bezeroak automobilgintza ( % 75) eta aeronautika ( % 25) dira. «Azken horri buruz badakigu zer arazo dauden: jendeak ez du hegan egiten, ez dira motorrak egiten, sektorea

dago… aeronautika ia hutsik egongo da 2021ean. Eta automobilaren gaia ere ez dago hobeto; izan ere, ikusten genuen auto elektrikoa denbora laburrean ager zitekeela, baina ez dela hain berehalakoa izango», uste du Ekineko zuzendari teknikoak.

Hazitek programak

I+G+b-n inbertitzeak baliabideak optimizatzeko, gero eta ondasun eta zerbitzu hobeak eskaintzeko eta bezeroen aurrean enpresa baten ospea handitzeko moduak bermatzen ditu. Ekinek etengabe parte hartzen du Hazitek bezalako programek lagundutako proiektuetan (lehiakorrak zein estrategikoak). Horien artean aipatzekoak dira: TALDEA, CODICE, PROWHEEL, BROACH, SMART-BE, ACCUDRESS, BEATRICE, FAKTORIA,… Azken bi hauek garrantzi handikoak dira. Beatrice errendimendu handiko brotxak lortzeko eta, bestetik, Faktoria. ITPren eskutik, etorkizunean iritsiko diren turbina berrien mekanizazio- eta lan-metodologiak garatzera bideratuta dago. Horretarako, CFAAren instalazioak erabiliko dira. Instalazio horietan, azken belaunaldiko brotxatzeko makina bat dugu, erabat monitorizatuta, aernautikako piezetan (turbina-diskoak, esaterako) benetako saiakuntzak egiteko. «Ikerketa eta garapen proiektuetan etengabe murgilduta gaudela erakusten duten bi adibide dira», ondorioztatu du Celayak.